MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ekolodzy chcieli unieważnienia decyzji środowiskowej o porcie Bydgoszcz-Emilianowo. Przegrali w sądzie

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
WSA orzekł, że decyzja środowiskowa o budowie terminala w podbydgoskim Emilianowie jest ważna
WSA orzekł, że decyzja środowiskowa o budowie terminala w podbydgoskim Emilianowie jest ważna Dariusz Bloch
Bydgoskie Forum Ekologiczne poszło do sądu administracyjnego z zadaniem uchylenia decyzji środowiskowej na budowę portu multimodalnego w podbydgoskim Emilianowie. W sądzie przegrali, wciąż jednak mogą się odwołać od wyroku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy odrzucił skargę Bydgoskiego Forum Ekologicznego, które chciało unieważnienia decyzji środowiskowej dla budowy terminalu Bydgoszcz-Emilianowo. Na razie oznacza to tyle, że decyzja środowiskowa dla portu obowiązuje i nic nie stoi na przeszkodzie inwestycji. To o tyle ważne, że w ciągu najbliższych miesięcy mogą zapaść decyzje o przydziale środków z Unii Europejskiej na terminal.

Wójt nie może wydać decyzji?

Sporną decyzję środowiskową wydał w w połowie ub. roku wójt Nowej Wsi Wielkiej. Nastąpiło to po porozumieniu z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Bydgoskie Forum Ekologiczne zaskarżyło tę decyzję, uważając, że wójt tej decyzji podjąć nie może, a spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo nie może realizować tej inwestycji.

Skarga ekologów najpierw trafiła do Samorzadowego Kolegium Odwoławczego, SKO skargę odrzuciło.

Bydgoskie Forum Ekologiczne decyzji SKO nie uznało i skierowało pod koniec ub. roku sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, podtrzymując swoje argumenty. WSA również odrzucił tę skargę.

Można złożyć kasację

Stronom przysługuje prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Problem polega jednak na tym, że w NSA na rozpatrzenie skargi kasacyjnej trzeba czekać nawet 1,5 roku.

Intermodalny terminal ma być elementem wiążącym porty w Trójmieście z zapleczem w głębi kraju. Ma w sobie skupiać trzy drogi transportowe - rzeczną, drogowa oraz kolejową. O ile na lądzie - jak widać - wszystko powoli idzie w dobrym kierunku, o tyle z Wisłą nie wiadomo, co będzie. Do tej pory bowiem nie ustalono, czy port rzeczny ma być na terenie Bydgoszczy i osiedla Łęgnowo, czy na terenie gminy Solec Kujawski. Pod znakiem zapytania staje też żeglowność samej rzeki.

Porozumienie o budowie terminala zawarto między wojewodą kujawsko-pomorskim, Gminą Nowa Wieś Wielka, Polskimi Kolejami Państwowymi S.A., Zarządem Morskim Portu Gdynia S.A., Spółką Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa oraz PKP CARGO S.A. podpisano kilka ładnych lat temu. Tereny terminala są własnością PKP. Terminal będzie powstawał w trzech etapach, ma ruszyć w 2027 roku i być stopniowo rozbudowywany. Żeby na siebie zarobić, powinien rocznie przeładowywać ok. 80 tys. ton ładunków. W 2030 Gdynia planuje rozładowywać w Emilianowie 1,5 mln ton ładunków.

Koszt budowy portu w najdroższym wariancie szacuje się na ok. 200 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pierwszy trening kadry Michała Probierza przed EURO 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ekolodzy chcieli unieważnienia decyzji środowiskowej o porcie Bydgoszcz-Emilianowo. Przegrali w sądzie - Express Bydgoski

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto