Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy ruszy budowa nowego dworca w Goleniowie? Jaki jest zakres inwestycji?

Paweł Palica
Paweł Palica
Już w sierpniu ruszyć mają prace związane z budową nowego dworca kolejowo – autobusowego w Goleniowie. Jaki będzie zakres planowanych inwestycji, za wykonanie których zapłacić trzeba będzie 24,5 mln zł? Jak wyglądał będzie nie tylko zintegrowany węzeł przesiadkowy, ale też całe jego otoczenie? I kiedy będziemy mogli z niego skorzystać? Na te pytania staramy się odpowiedzieć.

Wyburzeniem obecnego dworca i budową nowego węzła komunikacyjnego zajmie się, jak wiadomo od października 2019 roku, szczecińska firma Prime Construction. To właśnie ona wygrała ogłoszony przez gminę przetarg, przyjmując tym samym zlecenie na wykonanie jednej z największych w nowoczesnej historii Goleniowa inwestycji. Swoje usługi wyceniła na nieco ponad 24,5 mln zł, warto pamiętać jednak o tym, że znaczną część kosztów, czyli 85% kosztów kwalifikowalnych inwestycji (ok. 21 mln zł), pokryje dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 - 2020.

Co za te pieniądze my, mieszkańcy Goleniowa, uzyskamy? Tu warto posiłkować się koncepcją zagospodarowania terenu. A jak z niej widać, zakres planowanych robót obejmuje cały praktycznie teren pomiędzy ul. Dworcową a torowiskiem - od starej kamienicy przy ul. Pułaskiego, do brukowanej drogi prowadzącej do remontowanego obecnie budynku po klubie “Rampa”. Dodatkowo urządzony na nowo zostanie spory plac po drugiej stronie torów.

Według tej koncepcji, co oczywiste, osią wszystkiego będzie nowy budynek dworcowy o powierzchni około 520 m2. Jego bryła funkcjonalnie zostanie podzielona na dwie części, z których jedna będzie wykorzystywana na potrzeby obsługi podróżnych, a druga jako nowa siedziba goleniowskiej Straży Miejskiej. Pozwoli to nie tylko na poprawę warunków pracy funkcjonariuszy tej ostatniej, ale w założeniu powinno też znacząco wpłynąć na poziom bezpieczeństwa na dworcu i w jego okolicach. Będzie to ważne szczególnie w przypadku, gdy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe dotrzyma złożonych już obietnic i za kilka lat wybuduje na stacji w Goleniowie przejście podziemne. Jeśli dodatkowo gminie uda przejąć się od kolei parterowy budynek stojący po prawej stronie dworca, zostanie on wykorzystany jako garaż i magazyn właśnie na potrzeby Straży Miejskiej, a docelowo być może nawet stacja ładowania pojazdów elektrycznych.

Sama część “kolejowa” nowego obiektu nie będzie duża, bo zajmie powierzchnię ok. 300 m2. De facto składać się będzie z pomieszczeń administracyjno – biurowych, okienek kasowych, pomieszczeń technicznych, socjalnych i magazynowych, a także otwartej dla podróżnych przestrzeni o powierzchni ok. 160 m2 z ławkami oraz “wyspą” z prasą, napojami i drobnymi przekąskami. Wyposażona ma być ponadto w nowoczesne systemy informacji dla podróżnych oraz chociażby biletomaty, których brak bywa obecnie dosyć uciążliwy.

Koncepcja owa przewiduje także, że - idąc od strony wspomnianej kamienicy – przebudowany zostanie znajdujący się tam parking oraz znajdująca się nieco powyżej niego stara rampa kolejowa, wykorzystywana obecnie jako przystanek i plac manewrowy dla busów pasażerskich. Tu zmiana zajdzie zasadnicza, nie tylko bowiem zostanie wykonana nowa nawierzchnia tego placu, ale powstanie de facto z prawdziwego zdarzenia dworzec ze stanowiskami i dla busów (mniej więcej w tym miejscu, w którym większość z nich zatrzymuje się obecnie), i dla autobusów. Te ostatnie, w tym pojazdy komunikacji miejskiej, zatrzymywać będą się notabene pod dużym zadaszeniem, wysiadając z autobusu będzie więc można dostać się do budynku dworca kolejowego, nie będąc narażonym na moknięcie w strugach deszczu. Dodać można, że powierzchnia dachu będzie wychodziła nieco poza obrys dworca, by nieco zacieniać mocno przeszklony obiekt. Jest również przewidziany montaż paneli fotowoltaicznych i innych "prokekologicznych" urządzeń..

- Jestem bardzo zadowolony z tego, jak to wszystko wygląda wedle przedstawionej nam koncepcji.Ciekawym rozwiązaniem będzie chociażby wykorzystanie perforowanej blachy aluminiowej jako elementu elewacji, bo prześwity w niej sprawią, że wygląd budynku będzie się zmieniał w zależności od pory dnia. A z daleka będzie on prezentował się inaczej niż z bliska, cały czas “pracując” - mówi nadzorujący całe przedsięwzięcie wiceburmistrz Tomasz Banach.

Urządzenie na nowo części autobusowej sprawi, że zmienią się w znacznym stopniu nie tylko wygląd, ale także funkcje placu położonego bezpośrednio przed dworcem kolejowym. Całkowicie wyprowadzony zostanie z niego ruch autobusowy. Pod sam budynek dojechać będą mogli jedynie właściciele samochodów osobowych, którzy będą mogli pozostawić auto na parkingu po prawej stronie dworca (bądź zatrzymać się na chwilę przed wejściem w formule “kiss & ride”) oraz taksówkarze. Ci ostatni przed samym dworcem będą mieli do dyspozycji tylko cztery miejsca postojowe, pozostali będą musieli czekać na swoją kolej na parkingu usytuowanym przy brukowej drodze prowadzącej do byłego klubu “Rampa”.

Sam plac ma być zagospodarowany w ten sposób, by jego centralnym punktem była rzeźba marszałka Józefa Piłsudskiego, a przed nim znalazło się miejsce, w którym odbywać się mogły uroczystości o charakterze patriotycznym czy państwowym. Pojawią się też nowe ciągi piesze, mała architektura, oświetlenie, a wzdłuż ulicy Dworcowej wybudowana zostanie ścieżka rowerowa, a co za tym idzie - pojawią się stojaki na rowery. Także pod zadaszeniami, do przypięcia roweru przystosowane zostaną też zresztą słupki rozgraniczające ciągi komunikacyjne.

Co ważne, ingerencja w już istniejące tam tereny zielone ma być ograniczona do niezbędnego minimum, według opinii projektantów nieco ich nawet przybędzie. Część drzew, których stan jest już ponoć bardzo kiepski, niestety trzeba będzie wyciąć, pojawią się jednak nowe nasadzenia.

W ramach planowanej inwestycji wygląd zmieni też druga strona torowiska, bo przy łuku ul. I Brygady Legionów powstanie duży parking. Przyjąć pewnie można, że do momentu wybudowania przez PKP – PLK przejścia podziemnego na perony i dworzec, świecić będzie on pustkami, T. Banach twierdzi jednak, że określona liczba miejsc postojowych musiała być zagwarantowana, by gmina mogła ubiegać się o dotacje z SOM. Ostatnim (choć niekoniecznie chronologicznie) elementem tej układanki, ma być demontaż nieczynnej od lat kładki nad przejazdem kolejowym.

Jak przedstawiciele wykonawcy poinformowali w miniony wtorek, dokumentacja techniczna dla tej inwestycji jest już gotowa, a w przyszłym tygodniu firma złoży wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Prace budowlane powinny ruszyć w sierpniu, ich zakończenie planowane jest na jesień 2021 roku. Wszystko ma się rozpocząć od ustawienia tymczasowego pawilonu do obsługi podróżnych na wysokości parkingu vis-a-vis starostwa, wtedy teren budowy zostanie wygrodzony i rozpoczną się prace wyburzeniowe.

O rozwoju sytuacji będziemy oczywiście informować na bieżąco.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na goleniow.naszemiasto.pl Nasze Miasto