Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel w Świnoujściu coraz dłuższy. Zobacz, jak wygląda praca Wyspiarki

Paweł Palica
Paweł Palica
Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące około 10 metrów na dobę
Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące około 10 metrów na dobę Fot. GDDKiA Szczecin
Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące około 10 metrów na dobę. Do tej pory "wykopano" 130 metrów tunelu.

Za około 320 metrów maszynę, którą nazwano Wyspiarka, czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km, a samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace związane z wyposażeniem tunelu. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na wrzesień przyszłego roku.

Drążenie tunelu maszyną TBM

"Wyspiarka" to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę. Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami. Następnie w stacji separacji odzyskiwana jest płuczka, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym. Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi - elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Nabrały rozpędu prace związane z budową nowego dworca kolejowo - autobusowego w Goleniowie

Szykują się fundamentalne zmiany. Wieści i zdjęcia z budowy ...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na goleniow.naszemiasto.pl Nasze Miasto