Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wkrótce zaczną wiercić. Przygotowania do budowy tunelu w Świnoujściu

Paweł Palica
Paweł Palica
Mocno zaawansowany jest już montaż maszyny TBM, która wykorzystana zostanie do drążenia tunelu w Świnoujściu
Mocno zaawansowany jest już montaż maszyny TBM, która wykorzystana zostanie do drążenia tunelu w Świnoujściu Fot. GDDKiA Szczecin
Mocno zaawansowany jest już montaż maszyny TBM, która wykorzystana zostanie do drążenia tunelu w Świnoujściu.

Zaawansowanie tego procesu wynosi już około 65 proc. W ukończonej w listopadzie ubiegłego roku komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca, pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Jak przypomina Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie wreszcie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Podstawowe elementy maszyny już zamontowane

Do komory startowej została już opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Obecnie trwają prace polegające na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów.

Maszyna drążąca

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

We wnętrzu opuszczonej octowni w Maszewie można z powodzeniem kręcić horrory

Sceneria jak z horroru w starej octowni. Urbex w Maszewie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na goleniow.naszemiasto.pl Nasze Miasto