Gminy Puck od lat zmagają się z zaniedbanymi dworcami PKP. Te jednak, zgodnie z zapowiedziami Ireneusza Maślanego, członka zarządu PKP S.A., czekają na "kompleksową modernizację, ale na mniejszą skalę", która uczyni ze stacji w Swarzewie i Mrzezino "komfortową, bezpieczną oraz dostępną przestrzeń obsługi pasażerów".
Stacja PKP Swarzewo. Ceglany budynek na trasie na Półwysep Helski
Prace na stacji w Swarzewie skupią się na przywróceniu pierwotnego wyglądu budynku. Wymiana tynku na cegłę oraz dachówkę karpiówkę w kolorze ceglanym ma podkreślić historyczny charakter dworca. Dopasowana do nowego wyglądu zostanie również stolarka okienna i drzwiowa, która będzie nawiązywała do oryginalnej, brązowej stolarki budynku.
Na elewacji od strony torów pojawi się zegar, a także czarny napis przestrzenny z logotypem PKP S.A. oraz nazwą miejscowości. Z kolei wewnątrz budynku pasażerowie zyskają dostęp do niewielkiej poczekalni oraz toalet. Wnętrza będą utrzymane w stonowanych, szarych barwach, a na ścianach do wysokości lamperii pojawi się wzór przypominający sztukaterię.
Przy poczekalni znajdzie się również pomieszczenie na wynajem, które może służyć jako punkt sprzedaży biletów. Przestrzeń obsługi pasażerów zostanie również wyposażona w miejsca na postawienie biletomatu oraz automatu z przekąskami.
Mrzezino w nowej odsłonie
Podobnie jak Swarzewo, dworzec w Mrzezinie przeszedł ogromną metamorfozę. Modernizacja obejmowała nie tylko elewację budynku, ale również jego otoczenie. Na elewacji pojawiły się szare, formowane ręcznie płytki ceglany, które wraz z olbrzymimi przeszkleniami wprowadzą do wnętrza dworca dużo naturalnego światła.
Budynek zostanie rozbudowany o nową wiatę, która będzie przedłużeniem dachu obiektu od strony południowej. We wnętrzu dworca pasażerowie zyskają dostęp do niewielkiej poczekalni, która będzie doświetlona przez dwie olbrzymie witryny okienne.
Odnowione dworce PKP w gminie Puck: Ekologicznie, komfortowo, bezpiecznie
Cele inwestycji Polskich Kolei Państwowych S.A. nie ograniczają się jednak tylko do poprawy estetyki i funkcjonalności dworców. W ramach modernizacji zastosowano również rozwiązania mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej budynków, takie jak energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne.
ZOBACZ TEŻ: Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask i stał się przyjemną przystanią dla wszystkich podróżnych
Koszt przebudowy dworców Swarzewo i Mrzezino
Koszty przebudowy dworców w Swarzewie i Mrzezinie wynoszą odpowiednio 5,88 mln złotych brutto i 4,49 mln złotych brutto. Prace na pierwszym z nich mają zakończyć się w 2024 roku, a na drugim – w połowie 2025 roku.
Prace wykonawcze prowadzą firmy Przedsiębiorstwo Remontowo – Budowlane „AGAD” Sp. z o.o. i 3JM Michał Bryłka. Inwestorem w obydwóch przypadkach są Polskie Koleje Państwowe S.A. Opracowanie dokumentacji projektowych dla przebudowy obydwóch dworców zostało dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?