Czy to oznacza, że pierwsze samochody pojadą tunelem przed wakacjami 2023?
– Jest to bardzo wiarygodny termin i w naszej ocenie bezpieczny i realny. Natomiast mogą wystąpić jakieś okoliczności, których nie da się przewidzieć, choć na dziś takiego zagrożenia nie widzimy – powiedziała w poniedziałek Barbara Michalska, wiceprezydent Świnoujścia.
Czy wojna w Ukrainie dodatkowo opóźni budowę tunelu?
Wykonawca deklaruje, że roboty budowlane zakończy do końca tego roku, a kilka dodatkowych miesięcy daje sobie na uruchomienie wszystkich systemów zarządzających tunelem. Dotychczasowe opóźnienia wykonawca usprawiedliwia pandemią COVID-19.
– Zobaczymy, jaki będzie miała na wszystko wpływ wojna na Ukrainie, a wiemy, że będzie miała. Na ten moment jednak inwestycja idzie bardzo sprawnie – zaznaczyła wiceprezydent Świnoujścia.
Jak podkreśliła Barbara Michalska, obecnie trwa najbardziej skomplikowana część całej inwestycji. – Zakończyło się drążenie tunelu, to było duże wyzwanie, ale w opinii środowiska inżynierskiego
– To właśnie teraz wchodzimy w najtrudniejszy technologicznie etap – powiedziała.
Tunel pod Świną – jak budowa igloo
W tej chwili trwa między innymi skomplikowany proces mrożenia gruntu, aby móc zrobić wyjścia ewakuacyjne. – Te wyjścia są budowane w technologii zabezpieczenia wykopu metodą mrożenia gruntu – tłumaczył Jacek Król, inżynier rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz. – Aby je zrobić, aby w ogóle było możliwe wychodzenie z tunelu do galerii ewakuacyjnej znajdującej się pod jezdnią, musimy wyjść poza obręb tunelu. Dlatego musimy mieć zabezpieczoną tą część znajdującą się poza obudową – dodał Jacek Król. Tłumacząc najprościej: aby podczas budowy wyjść ewakuacyjnych wody gruntowe nie dostały się do wnętrza tunelu, grunt będzie mrożony solanką o temperaturze -35 stopni Celsjusza. – To jak budowa igloo, będzie tak, jakbyśmy kopali w lodzie – mówił Jacek Król.
Nie tylko wyjścia ewakuacyjne
Oprócz mrożenia gruntu przy budowie wyjść ewakuacyjnych, uszczelniana jest obudowa tunelu, trwa także układanie konstrukcji prefabrykowanych pod jezdnię i sufit. Jednocześnie na wyspie Wolin prace koncentrują się w komorze odbiorczej. Gotowa jest już konstrukcja przejazdowa przez komorę odbiorczą, która umożliwia dostawę materiałów do tunelu od strony wyspy Wolin. Budowana jest sieć i uzbrojenie terenu oraz infrastruktury drogowej.
Powstający pod cieśniną Świny jednorurowy tunel jest najdłuższą podwodną drogą w Polsce. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra długości.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
ZOBACZ TEŻ:
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?