Formalnie Port Morski w Stepnicy został ustanowiony w 1963 r. przez Ministra Żeglugi. W archiwach znajdują się informacje o jego wielkim znaczeniu już na początku XX w. do przewozu zboża i drewna. W latach 30-tych XX w. należący dokolei wąskotorowej nazywany Bahn—Hafen zapewniał główną łączność wodną dla ruchu towarowego i osobowego. Posiadał nowoczesne nabrzeże, trzytonowy żuraw wieżowy, a po obu stronach basenu tory kolejowe. W 1940 roku w porcie przeładowano 10 tys. ton zboża.
Po zakończeniu II wojny światowej port zajmowały wojska radzieckie, dla których był on miejscem przeładunku zdobyczy wojennej na barki i statki. Wojna nie spowodowała większych zniszczeń ale pozbawiony przez kilka lat konserwacji, wymagał remontu, który w niewielkim stopniu przeprowadzono dopiero w latach 50 tych XX w. W 1948 r. utworzono bosmanat Szczecińskiego Urzędu Morskiego, który istnieje do dnia dzisiejszego.
12 lipca 1990 roku port został skomunalizowany i stal się własnością gminy. W pierwszej połowie lat 90-tych władze gminne podjęły starania o ustanowienie dla portu stepnickiego punktu odpraw granicznych, w związku z zawijaniem tu statków obcych bander oraz planami uruchomienia żeglugi pomiędzy Stepnicą a niemieckimi portami. Punkt nie powstał, ale odprawy graniczne były dokonywane przez funkcjonariuszy Straży Granicznej z placówki w Szczecinie. W 1999 roku utworzono Zarząd Portu Stepnica Gospodarstwo Pomocnicze Urzędu Gminy, którego zadaniem było zarządzanie i rozwój portu. Ta forma zarządzania istniała tylko kilka lat, gdyż w grudniu 2007 r. zlikwidowano Zarządu Portu Stepnica. Od tamtej pory portem zarządza etatowy pracownik Urzędu Miasta i Gminy Stepnica.
W 2012 r. zmodernizowano Basen Przeładunkowy Morskiego Portu w Stepnicy w ramach projektu współfinansowanego ze środków UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013. Inwestycja warta ponad 10 mln złotych uzyskała 50 % wsparcia, a w jej zakresie wymieniono elementy konstrukcyjne nabrzeży oczepowych, dostosowując je do zwiększonej głębokości użytkowej oraz zwiększonych obciążeń użytkowych, wybudowano stanowiska ro - ro o do obsługi ładunków wielkogabarytowych, pogłębiono basen portowy do głębokości 4,5 m oraz przeniesiono pachoły cumownicze.
Potencjał portu
Aktualnie do portu w Stepnicy, zgodnie z decyzją Urzędu Morskiego w Szczecinie, mogą zawijać jednostki o głębokości zanurzenia do 3,40 m – 3,8 m i długości statku 115 m oraz szerokości 13,5 m. Ponadto barki o długości całkowitej 96 m oraz szerokości 9,5 m. Maksymalna długość zestawów pchanych mogących zawijać do portu w Stepnicy to 125 m oraz maksymalna szerokość 9,5 m.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?